Skip links

De kracht van beeldcommunicatie

De kracht van beeldcommunicatie

Eén beeld kan meer zeggen dan duizend woorden. In de schrijvende pers wordt er veel gefocust op tekst, terwijl een beeld het bericht kan maken of kraken. Niet alleen een beeld, maar ook de manier waarop je een artikel vormgeeft, is een belangrijk onderdeel van beeldcommunicatie. Mensen worden steeds luier. Er wordt weinig gelezen, veel gescrold en voornamelijk gekeken naar beelden. Daarom is verstand hebben van beeldcommunicatie fundamenteel voor de moderne communicatieadviseur. Waarom is het zo belangrijk?

Bij beeldcommunicatie draait het om een verhaal visualiseren. Hoe dit verhaal wordt verteld, is bepalend voor de manier waarop het wordt ontvangen. Oftewel, binnendringen bij je klanten, publiek of volgers.

Beeld

Fotografie is heel belangrijk, maar wordt vaak onderschat. Tegenwoordig wordt er vaak gezegd: “Maak gewoon maar even een foto”. Die foto’s worden niet altijd meer gemaakt met een camera, maar met een telefoon. Ook stockfoto’s worden vaak gebruikt om “het allemaal wat op te leuken”, zonder na te denken over de boodschap van het beeld en of dit past bij het verhaal dat je wilt vertellen. Beeld trekt sneller de aandacht dan tekst. Daarnaast kan beeld een belangrijke aanvulling zijn op de tekst. Juist omdat beeld in het oog springt, is het belangrijk dat de tekst ondersteunt. Met een goed idee en een sterke uitwerking bereik je meer.

Als organisatie of merk wil je graag dat je boodschap goed wordt overgebracht. Stel, je schrijft een steengoed artikel, waarvan je overtuigd bent dat iedereen (in je doelgroep) het moet lezen, dan is een passend beeld onmisbaar: een beeld dat representatief is voor het stuk wat jij hebt geschreven. Er zijn tegenwoordig heel veel mogelijkheden (waaronder stockfoto’s en foto’s gemaakt met een telefoon), míts je ze goed gebruikt. Een stockfoto of telefoonfoto kan niet altijd bijdragen aan de kwaliteit van het stuk.

Een voordeel van goed gebruik van beeld is dat het direct bij je ontvanger binnenkomt; er is niet veel tekst voor nodig. Het nadeel hiervan is dat de “beeld”-boodschap direct goed moet zijn. Zodra het de doelgroep niet aanspreekt, kijken ze ook niet verder en wordt het bericht niet overgebracht. Dit geldt ook als het beeld de tekst niet goed ondersteunt. Er ontstaat ruis tussen hetgeen wat je over wilt brengen en de boodschap zelf.

Lay-out

Het combineren van beeld en tekst, de lay-out, valt ook onder beeldcommunicatie. De manier hoe je tekst en beeld bij elkaar zet, kan een bepaalde boodschap overbrengen. Als je bijvoorbeeld twee teksten te dicht op elkaar zet, die niet zo dicht op elkaar horen te staan, dan kan dat (onbedoeld) ontvangen worden als één verhaal. Ditzelfde geldt voor beeld: als een afbeelding te dicht op een ander artikel staat, lijkt dat dus één verhaal. De kracht van het verhaal verdwijnt dan door de onduidelijkheid van de lay-out.

Het gebruik van weinig tekst kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Tekst is nodig ter verduidelijking van een afbeelding. Als je “beeld”-boodschap niet goed is en het beeld dus niet meer wordt bekeken, heeft dat ook betrekking op de tekst. Het wordt toch niet bekeken, dus de tekst kan daardoor geen ondersteuning meer bieden aan het beeld.

Kortom

Beeldcommunicatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Het is een tool om direct uitstraling, sfeer en boodschap te communiceren, nog voordat de tekst wordt gelezen. Met het volgen van deze tips kom je telkens een stapje dichterbij een goede manier van je boodschap overbrengen!

Join the Discussion