Skip links

Standing out from the crowd part 2: hoe maak ik een goed communicatieplan?

Het maken van een goed PR-plan is nog niet zo makkelijk als dat het lijkt. Er komt heel wat bij kijken. Hieronder geven we je aantal tips waar je zelf mee aan de slag kunt!

Ten eerste is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat de why, how en whatis van je eigen bedrijf en merk. Waar wil je dat mensen aan denken als ze aan jouw bedrijf denken? Het is belangrijk dat anderen precies weten waar jouw bedrijf of merk voor staat: waarom bestaat jouw bedrijf – wat is je doel, hoe doe je dit en wat zijn je producten en diensten. Als dit extern duidelijk is kan dit naar buiten worden gebracht. Consistentie is key. 

Een tweede stap is het formuleren van duidelijke doelstelling(en). Wat wil je bereiken met de content die je communiceert? Doelstellingen kunnen uiteenlopen van het positioneren van een bedrijf tot het genereren van meer bekendheid en het boosten van je sales.

Vervolgens breng je de doelgroep(en)in kaart. Wie wil je bereiken met de communicatie? Nadat je weet voor wie de communicatie bedoelt en interessant is, kun je gaan nadenken over welke kanalenje gaat inzetten. Welke media lezen ze? Met welke tv-programma’s zijn ze te bereiken? Zijn ze actief op social media – en zo ja, welke?  

De basis voor je communicatieplan is nu gelegd. Daarna kun je verder met het creëren van een strategie waarin je uitlicht welke communicatiemiddelen je gaat inzetten en hoe. Hierin kan onderscheid gemaakt worden tussen Paid, Owned en Earned Media. 

  • Paid media: dit is alle communicatie waar je voor betaalt. Denk hierbij aan betaalde advertenties in de media, Google Adwords, maar ook buitenreclame en of flyers.
  • Owned media: hieronder vallen de communicatiemiddelen die je zelf bezit zoals je website en social mediakanalen. In een strategie bedenk je wat je op deze communicatiemiddelen wilt communiceren; waarvoor komen bezoekers op jouw website? Naar welke informatie zijn zij op zoek en hoe kunnen ze dit gemakkelijk vinden – hoe ziet de websitestructuur eruit? Breng voor social media in kaart over welke onderwerpen je wilt posten, hoe vaak je dit wil doen en wanneer. Belangrijk hierbij is het continue blijven analyseren van de behaalde resultaten. Zie je dat bezoekers direct wegklikken na één minuut op je homepage of valt het aantal likes en volgers op social media tegen? Kijk dan hoe je je content relevant kunt maken. 
  • Earned media: dit is (gratis) communicatie van externe partijen over jouw bedrijf of product. Dit kan n.a.v. PR activiteiten en een nieuwsbericht in de media zijn, maar ook een review van jouw product in een magazine of een enthousiaste mention op social media. 

Bij het schrijven van een PR strategie is het belangrijk om de diverse insteken die je gaat gebruiken om persaandacht te generen op een rijtje te zetten. Nieuwswaarde is hierbij de belangrijkste factor. Wordt het een introductie persbericht van het bedrijf, kun je aanhaken bij een trend of ontwikkeling, wil je juist media-aandacht rondom één product of wil je je visie overbrengen? 

Bij zowel PR activiteiten als advertenties zul je je doelgroep moeten doorvertalen naar verschillende perssegmenten die deze groepen bereiken. Is jouw doelgroep vooral offline te vinden of lezen ze online artikelen? Wat voor soort tijdschriften lezen ze, welke websites bezoeken ze? Kun je je daarnaast nog richten op een bepaald vakgebied? And so on… 

Er kunnen ook meerdere kanalen worden ingezet. De content moet dan worden aangepast aan de verschillende kanalen om consistent te communiceren. Hou hier rekening mee in het formuleren van de strategie. 

Nadat je in kaart hebt wat je doelen zijn, wie je wilt bereiken, welke middelen je gaat inzetten om de doelen te bereiken en hoe je deze middelen gaat inzetten, ben je bij de laatste stap aangekomen van het communicatieplan: een goede planningwaarin overzichtelijk wordt weergegeven wanneer je welke middelen gaat inzetten en welke activiteiten hierbij horen.  

MCPR kan jou als persoon, bedrijf of merk helpen met het maken van een goed communicatieplan om jouw doelen te realiseren.