Skip links

Standing out from the Crowd Part I: Het Belang van een Brandbook

Standing out from the Crowd Part I: Het Belang van een Brandbook

We worden dagelijks gebombardeerd met een overload aan informatie en de concurrentie op het internet is moordend. Het wordt steeds moeilijker om als bedrijf of persoon je onderscheidend vermogen te definiëren en vervolgens te communiceren. Webshops, bloggers, vloggers, influencers, iedereen probeert zijn plekje te winnen op het internet. Een goed product is de basis, maar de experience is cruciaal. Er zijn tig aanbieders van hetgeen jij verkoopt of doet, dus authenticiteit is superbelangrijk. Inderdaad, ‘authenticiteit’,’ uniciteit’, ‘profileren’: het zijn dé pr- en marketingwoorden waar we onderhand jeuk van krijgen. Maar om relevant te zijn en te blijven moet je toch nadenken over je onderscheidende factor. Het is van belang dat je een brandbook maakt. In een brandbook staat de brandidentiteit beschreven. Waarom een brandbook zo belangrijk is:

Een sterke identiteit maakt het verschil Je hebt misschien moeite om te bedenken wat het is dat je helpt te onderscheiden, maar het is een kwestie van kiezen. Je moet de consument een sterke reden geven om voor jou te kiezen! In een overgeladen markt moet je weten wie je bent en wat je uit wil dragen. Als je niet kunt beslissen wat jou of je bedrijf bijzonder maakt, hoe kan je dit dan van je klanten verwachten? Klanten voelen zich verbonden met een brand door een sterke merkidentiteit.

Kijk naar je doelgroep Definieer je doelgroep, als je weet wie je doelgroep is dan weet je ook hoe je deze het beste kunt bereiken, en welke promotiekanalen je het beste in kunt zetten. LinkedIn is bijvoorbeeld voor een hele jonge doelgroep misschien niet de beste keuze. Verdiep je in je doelgroep en ga na; welke behoeften, interesses en problemen heeft je doelgroep? Speel daarop in en communiceer dat op de juiste manier.

Kijk naar je concurrenten Wat zijn de onderscheidende kenmerken van je concurrenten? Hoe kun je je onderscheiden van de rest en iets unieks bieden? Je unique selling point kan van alles zijn, van de beste klantenservice, een bepaald specialisme tot de werkwijze. Vaak is het handig om een SWOT analyse te maken, zo krijg je snel in kaart wat je sterktes en zwaktes te zijn. Ook raden wij het business model canvas aan om je bedrijfsplan overzichtelijk te maken.

Wees vernieuwend binnen de branche Veel bedrijven of personen die zichzelf meer willen vermarkten richten zich teveel op vergelijkbare aanbieders van dit product. Het probleem? De websites lijken min of meer allemaal op elkaar! Wanneer een trend aanslaat, wordt dit vaak de norm en zal je met vergelijkbare content niet opvallen.  Dus ontwerp een eigen stijl, in lijn met de profilering die je gekozen hebt. Het is prima om naar concurrenten te kijken om inspiratie op te doen, maar wees uniek in de manier waarop je jezelf creatief commercialiseert.

MCPR kan jouw bedrijf helpen met een duidelijke positionering. Aan de hand van een sessie waarin de missie, visie, ambitie, toekomstverwachtingen, why, how, what, tone of voice en merkidentiteit wordt achterhaald, maken wij een brandbook. Vanuit dit brandbook kan een hele marketingstrategie worden opgezet.