Skip links

Influencer-marketing is dé mode-tool om verkoop te stimuleren

Geen vakgebied verandert zo vaak als mode. Waar eerder de ontwerpers de macht hadden over de trends, nemen de hedendaagse influencers en beroemdheden op Instagram dit over. Zij bepalen welke items consumenten aanschaffen en of een item een succes wordt. Het kost wat, maar door de juiste influencers aan je modemerk te binden, schieten je sales de lucht in. 

Dat influencers en beroemdheden van grote invloed zijn op de aanschaf van mode-items, blijk uit de trendanalyses van internationale mode-zoekplatform Lyst. In diverse categorieën analyseert het platform maandelijks de social media posts en -mentions waarin modeartikelen worden laten zien, waarna zij dit vergelijken met de aanschaf van diezelfde producten via het platform dat maandelijks wordt bezocht door meer dan vijf miljoen consumenten. Zo bleek uit de analyse naar trends in zwemkleding dat toen Selena Gomez een foto van zichzelf in witte bikini op Instagram plaatste dat de zoekopdrachten naar ‘witte bikini’s’ met meer dan 500% procent stegen. En ook Ashley Graham had invloed: op Lyst stegen het aantal zoekopdrachten naar ‘Ashley Graham zwemkleding’ na haar post in zwemkleding, met 150%. En niet alleen traditionele influencers boosten de verkopen van de mode-merken. Zo is Meghan Markle door Lyst bekroond tot meest invloedrijke royal met twintig miljoen zoekopdrachten naar haar outfits in de afgelopen twee jaar. 

Er is dus geen twijfel over mogelijk: influencer marketing werkt. En ook in Nederland: uit een onderzoek van Talpa Network en DVJ Insights bleek dat 50% van de doelgroep door influencers wordt beïnvloed. Social posts zorgen onder dit percentage voor meer websitebezoeken en één op de drie beïnvloede volgers gaat zelfs over tot aankoop. 

Dus hebben je sales en boost nodig onder de jongere doelgroep? Overweeg om influencers in te zetten. Groot of klein, want het gaat niet om het aantal volgers, maar de effectiviteit. Influencers die volgers verzamelen middels bots zijn verleden tijd. Door zelf een data-analyse uit te voeren op je website of een deal te maken die afhankelijk is van het aantal kliks naar jouw website of verkopen kun je gemakkelijk de output meten.