Skip links

Nieuwe PR targets: waarom backlinks interessant zijn

Nieuwe PR targets: waarom backlinks interessant zijn

Een opkomende trend in de PR zijn backlinks, ofwel links die vanaf een externe website verwijzen naar jouw website. Geen wonder: backlinks verhogen de traffic naar de desbetreffende website en bouwen als het ware een netwerk hieromheen waardoor de website een hogere positie krijgt in zoekmachines. Voor elke onderneming interessant, maar voor e-commerce bedrijven, waar de sales via de website gaan, in het bijzonder. Waar PR voorheen voornamelijk werd ingezet voor grotere naamsbekendheid, zetten deze bedrijven het steeds vaker in voor het genereren van backlinks. Zo ook bij MCPR. Afgelopen maand startten wij een perstraject rondom de lancering van mode-zoekmachine Lyst met hierbij backlinks als target.

Wat is Lyst? Met een financiering van 60 miljoen van de Franse LVMH Luxury Group, lanceert de internationale mode zoekmachine Lyst nu ook lokale platforms voor Japan, Rusland en Nederland. Dit als toevoeging op haar internationale platform die actief is in meer dan 200 landen, met het aanbod van 830 webshops en 12.000 merken. Vanuit het hoofdkantoor van Lyst wordt de marketingstrategie centraal opgezet en per land aangestuurd. Zo is er onder andere een content planning gemaakt waarbij elk land in dezelfde periode hetzelfde nieuws naar buiten brengt. Per artikel is het van belang dat backlinks naar de website van Lyst worden geplaatst om zo de zoekmachine ranking te verhogen.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Ten eerste is het lastig om andere websites te laten linken naar jouw site. Zij willen immers de traffic op hun eigen website houden en niet doorsturen naar een externe website.

Daarnaast is het effect van backlinks niet op korte termijn gelijk te zien. Het kan even duren voordat er echt een stijging van het aantal bezoekers te zien is.

Om daarnaast de ranking echt te boosten speelt ook de kwaliteit van zowel de website die linkt naar jouw site als jouw eigen site van groot belang. Wanneer de inhoud kwalitatief niet in orde is, zal dit ook negatieve effecten hebben voor de reputatie van het bedrijf. Met deze blog heeft Lyst er in ieder geval weer één kwalitatieve backlink bij.